Šta je PCM?

Kako bi izgledao vaš život kada biste mogli da naslutite šta drugi misle i žele? Šta ih pokreće? Da saznate zašto ljudi ulaze u stres i konflikte? Da analizirate i razumijete svoje potrebe, ali da razumijete ponašanje drugih ljudi i komunicirate efikasno sa svakim sagovornikom?

O osnivaču PCM-a

Dr Taibi Kahler je klinički psiholog, psihoterapeut, transakcioni analitičar, savjetnik, pisac. Rođen je 1943. godine. Završio je kliničku psihologiju…

Kako je nastao PCM?

Proučavajući komunikaciju, Taibi je tokom svog rada sa klijentima uočio da u svakodnevnom ponašanju postoje određeni obrasci koji su povezani sa…

Tipovi ličnosti

Prvi sprat čini osnovu zgrade ličnosti je takozvana Baza, koja najviše utiče na naše ponašanje. Baza je urođena i razvija se u prvih nekoliko meseci…

Polja primjene

Ovu metodologiju možete primjeniti kako biste bolje upoznali sebe i svoje potrebe, u poslu kako biste bolje upravljali svojim timom, postali prodavac…

O osnivaču PCM-a​

Ko je Dr Taibi Kahler?
Dr Taibi Kahler je klinički psiholog, psihoterapeut, transakcioni analitičar, savjetnik, pisac. Rođen je 1943. godine. Završio je kliničku psihologiju u Americi. Na početku svoje karijere radio je kao profesor na Purdue univerzitetu, da bi kasnije, dugi niz godina, podučavao terapeute u oblasti adaptivne komunikacije.

Kao jedan od najvećih eksperata u oblasti transakcione analize, psihoterapijskog pravca, u periodu od 1975. do 1976. godine, postavljen je na mjesto direktora na Institutu za transakcionu analizu u južnoj Kaliforniji. Za otkriće profila ličnosti opisanih u PCM-u 1977. godine dobija jedno od najvećih priznanja za doprinos u Transakcionoj analizi, nagradu Erik Bern, Internacionalne asocijacije za transakcionu analizu.

Njegov rad je do danas bio tema brojnih naučnih članaka, knjiga, konferencijskih prezentacija i akademskih istraživanja. PCM je bio predmet nastave i istraživanja na 35 svjetskih univerziteta, a na osnovu ove metodologije urađeno je 15 doktorskih disertacija.

Kako je nastao PCM?​

PCM je kreirao američki psiholog i univerzitetski profesor Dr Taibi Kahler sredinom sedamdesetih godina.

Proučavajući komunikaciju, Taibi je tokom svog rada sa klijentima uočio da u svakodnevnom ponašanju postoje određeni obrasci koji su povezani sa specifičnim pozitivnim i negativnim reakcijama na određene stvari i događaje.

Također, prepoznao je čitav niz negativnih ponašanja koja su povezana sa stresnim situacijama. Taibi je zaključio da na osnovu onoga što naš sagovornik govori i kako se ponaša možemo da predvidimo njegove reakcije u različitim stresnim situacijama.

Transakciona analiza i PCM oslanjajući se na transakcionu analizu (psihoterapijski metod poznat i kao TA), započeo je brojna istraživanja koja su ga dovela do zaključka da se svaki obrazac u govoru i ponašanju može povezati sa jednim od 6 tipova u ličnosti po PCM metodologiji.

Tipovi ličnosti

Prvi sprat čini osnovu zgrade ličnosti je takozvana Baza, koja najviše utiče na naše ponašanje. Baza je urođena i razvija se u prvih nekoliko meseci našeg života i tokom života se ne menja. Svaka osoba ima karakteristike svih preostalih 5 tipova ličnosti.

Svi oni imaju različite poglede na svet, preferirano radno okruženje, stil komunikacije i upravljanja, prioritete u poslu i psihološke potrebe. Od toga koja potreba je kod nas najviše izražena u određenom trenutku života, zavisiće naša trenutna Faza.

U nastavku vam predstavljamo osnovne karakteristike 6 tipova u ličnosti po PCM modelu. U kom se najviše pronalazite?

Thinker

Thinker je izuzetan u organizovanju aktivosti i detaljnom planiranju. S obzirom da rado preuzima odgovornost dobrodošao je kako u ličnim, tako i u profesionalnim odnosima. Kada sa drugima dijeli svoje ideje, to čini potkrepljujući sve aspekte činjenicama i logički strukturisano. Struktuiran pristup radu i priznanje njegove ekspertize, su ono što je Thinkeru najznačajnije.

Persister

Persister je osoba koja svijet posmatra i procjenjuje kroz filter svojih stavova, mišljenja i vrijednosti. Karakterišu ga čvrsti moralni i etički standardi i izuzetno je pronicljiva osoba. U komunikaciji sa drugima, Persister je veoma zainteresovan da predstavi svoje mišljenje i čuje tuđe. Pored toga, izrazito je posvećen svom ličnom i profesionalnom razvoju.

Harmoniser

Harmoniser je prijatna, suosećajna osoba osoba koja svijet oko sebe posmatra kroz filter emocija. Kada i osobe sa kojima stupa u kontakt uviđaju važnost njegovih osećanja, Harmoniser to izrazito cijeni i poštuje. U odnose unosi empatiju i harmoniju i potrebno mu je da se osjeća prijatno. Da ga ljudi prihvate kao osobu i pokažu da im je stalo do njega.

Rebel

Rebel je kreativac koji pronalazi rješenje tamo gde ga drugi ne vide. Spontan je, razigran i sposoban da unese zabavu čak i u najmonotonije zadatke. Pored toga, karakteriše ga spontanost i reagovanje po principu “Sviđa mi se / ne sviđa mi se”. Druge osobe u njemu vide veliki izvor pozitivne energije i zabave, pa je zato rado pozivan na brojna okupljanja.

Imaginer

Imaginer je introspektivna i maštovita osoba. Često razmišlja o sebi, životu i svim mogućim scenarijima i varijantama različitih događaja. Zbog toga mu je često potrebno da ostane sam. Kada razgovara sa ljudima, on ne daje mnogo činjenica, već češće iznosi svoju analizu brojnih hipoteza i opcija, prije nego li dođe do zaključka.

Promoter

Promoter već pri prvom kontaktu odaje utisak šarmantne i dopadljive osobe. Izrazito je snalažljiv i za njega se može reći da pronalazi izlaz u svakoj situaciji. U svemu što radi, neophodna mu je dinamika i izuzetno mu je važno da se u svakom trenutku osjeća živim. Promoter je osoba koja komunicira direktno i u razgovoru voli odmah da pređe na poentu.

Polja primjene

Process Communication Model ima širok spektar oblasti primjene. Ovu metodologiju možete primjeniti kako biste bolje upoznali sebe i svoje potrebe, u poslu kako biste bolje upravljali svojim timom, postali prodavac koji uvek dobija „DA!“, smanjili konflikte i zauvek se oslobodili stresa. Neke od oblasti u kojima primjena PCM-a daje izuzetne rezultate su:

Menadžment

Ljudima ne možemo upravljavati ukoliko ih prije toga zaista ne upoznamo. Primjenom PCM-a i upoznavanjem strukture ličnosti svojih saradnika, menadžeri imaju mogućnost da prilagode sopstveni način upravljanja svakom zaposlenom. Pored upoznavanja sa različitim tipovima ličnosti, PCM menadžerima nudi jasne smjernice o tome koji su poželjni načini upravljanja, adekvatni načini organizacije aktivnosti, kao i preferirana radna okruženja za različite tipove ličnosti. Zahvaljujući ovim i brojnim drugim informacijama, pomoću PCM-a menadžeri uspjevaju da na lakši i efikasniji način upravljaju i organizuju sve potrebne korake za ostvarenje ciljeva.

Liderstvo

Svaki uspješan lider ima jasnu viziju toga ka čemu teži, kao i sposobnost da pokrene ljude oko sebe da ga na tom putu slijede. Uspjeh lidera nerijetko je direktno povezan sa poznavanjem kako sopstvenih potreba, tako i potreba ljudi koji ga okružuju. PCM je metodologija koja ima izuzetno široku primjenu u oblasti liderstva. Lider je osoba koja stvara druge lidere. Koristeći PCM, lider otkriva šta je to što njega lično pokreće, kao i šta je ono što pokreće ljude koji ga okružuju. Zahvaljujući ovim saznanjima, lider uspjeva da se okruži ne samo ljudima koji će uspješno obavljati planirane aktivnosti, već koji će biti i adekvatno inspirisani i koji će zadacima pristupati sa iskrenim entuzijazmom.

Vještine prodaje

PCM pruža izuzetno jednostavne i korisne alate koji osobama koje se bave prodajom omogućavaju da razumiju različite tipove ličnosti klijenata i njihove psihološke potrebe, te i da im na osnovu toga pristupe na najefektivniji način. Ono što je najvažnije, izučavanjem PCM-a osobe koje se bave prodajom mogu da nauče kako da se nose sa odbijanjima i kako da uprkos tome učine interakciju produktivnom. Prodavci koji praktikuju PCM sa svojim klijentima uspostavljaju snažnije, stabilnije odnose i klijenti su im lojalniji.

Izgradnja timova

Opšte je poznato da je dobar timski rad ključ uspjeha. PCM pomaže identifikovanju dinamike unutar tima i razumijevanju mogućih uzroka nesporazuma u komunikaciji. Uz PCM, postaje jasno šta je ono što koči tim, kao i na koji način je moguće u potpunosti osloboditi kreativnost tima i njegove potencijale. Članovi tima i menadžeri kroz PCM uče kako da poštuju međusobne razlike, snage i potencijale. Saradnja se dodatno ojačava kroz podsticanje svakog člana da vjeruje u svoje potencijale, ali i da uspostavlja otvorenu komunikaciju sa kolegama i prihvati međusobne razlike.

Upravljanje stresom

S obzirom da je u današnjim okolnostima stres sve prisutniji, poznavanje načina prevazilaženja istog predstavlja vještinu koja je gotovo neophodna u poslovnom okruženju. PCM vam omogućava da razumijete koje situacije su za vas potencijalno stresne, kao i kako da se sa stresom izborite ukoliko do njega ipak dođe. Pored toga, PCM pomaže u razumijevanju ponašanja različitih tipova ličnosti pod stresom i daje smjernice i alate za prevenciju i rješavane konflikata.

Upoznajte se sa Process Communication
Model-om!

Isprobajte najefikasniju metodologiju za razumjevanje dubinske strukture ličnosti koja se efikasno primjenjuje kako u treninzima, tako i u koučingu.